onsdag 26 september 2007

i hissen

jag slår in portkoden och går in.
Trycker på knappen till hissen. Väntar.
En tant kommer in, ställer sig brevid mig.
Hissen kommer. Jag tar tag i dörrhandtaget och öppnar dörren.

Tanten: Så där ska man inte göra. Du ska trycka på knappen.
Jag: jaha, säger jag och håller upp dörren.
Tanten: Jag tänker inte åka i den där. Den har bara krånglat idag. Stannat flera gånger. jag får panik.
Jag: Jasså. Men jag litar på att den fungerar.
Tanten: Tänker du åka?
Jag: ja. ska du med?
Tanten: Nej, Jag står kvar här. jag har skräck för hissar.
Jag går in i hissen, trycker på 2a våningen, och väntar.
Tanten: Jag står här och kollar om den fungerar.
Hon står kvar, och kollar in genom den lilla glasrutan. Men hon stänger inte dörren helt, hon håller ena handen emellan, så hissen står still.
Tanten: Du ser! den bara krånglar!
Jag: (jätte trött),okej, Då går vi väl upp då.
Jag börjar gå ut mot dörren...Tanten går in i hissen,
Jag: Ska du åka hiss iallafall?
Tanten: ja, det är vardag. på helgerna är det skillnad.

jag bryr mig inte om att fråga vad hon menar.
funkar hissen bättre på onsdagar än på lördagar?

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha, söt tant:)

Anonym sa...

hah.. hon ville inte åka i hissen med dig bara så hon lurade ut dig.. =)
du såg säkert ut som en rånare..