måndag 20 augusti 2007

grillning

idag har jag varit och hälsat på Erik och Petter, å satan vad mysigt dom hade det med Rönnbärsträd och grejjer. å vad jag har gått och längtat efter rönnbär. nu är fåglarna glada!
Petter visade sina färdigheter i köket. imponerande. ja känner att ja måste öva lite på att laga mat innan jag vågar bjuda igen... jag och erik fick sköta grillen, dock kom Petter och kollade till oss då och då.


jag tycker att det ser bra ut..

jag och erik har lite funderingar angående fisk...
heter det tonfisk redan när fisken simmar i havet,, eller blir det en tonfisk när den hackas å läggs på burk? vi tror på det första.. men hur det är med makrill vet vi inte. henke säger att makrill heter makrill hela tiden, men säger att Lutfisk inte heter lutfisk hela tiden. jag tycker att det är förvirrande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tonfisk heter tonfisk och makrill heter makrill, precis på samma sätt som lax heter lax. Lutfisk kan vara en rad olika fiskar som först torkats och sedan lagts i lut, därav namnet. Detta kan ses i likhet med kebab som heter kebab vare sig det är får eller nötkött! =)