tisdag 23 september 2008

Snipp, Snapp, Snut..Så var sagan slut.



Magnus säger:
Hallå! läste din blogg om vakum i gurkburkar och vilka teorier ni har om hur vakumet bildas... vill du veta det "riktiga" svaret?
fridolina säger:
ja!! jag vill inget hellre!
Magnus säger:
Alltså det handlar om värme... varm luft har större volym än kall luft , dvs lägre densitet. När man sedan kyler ner burken så drar den varma luften ihop sig och det bildas ett undertryck a.k.a vacum i burken, Har man burklock med klickfunktion kommer dessa att bukta inåt när vakuum har uppstått. Detta sker eftersom varmluft utvidgar sig och kall drar ihop sig.
fridolina säger:
Ja!!! Men saltgurkan är ju kall när locket stängs. Man ska inte lägga i gurkan i lagen förens lagen är kall, Så vi förstår att det är så du säger med sylt, men vad är grejen med gurka och sill?
Magnus säger:
Det är ju inte att gurkan suger åt sig, absolut inte. Vattnet kan ju inte få en mindre volym bara för det blir insuget i gurkan skulle jag säga, dvs det blir ju inte mindre volym på vattnet bara för man suger upp det i en svamp.
fridolina säger:
Jag har tänkt på det.. men det kändes så skönt att vi kommit på en lösning att ja inte brydde mig om det lilla problemet.
Magnus säger:
Borde egentligen räcka att bara värma upp luften och inte själva vätskan.
(efter en stunds surfande..):
Man ersätter luften i burken med vattenånga, som när den svalnar kondeceras och då bildas vakuumet. lite som det jag skrev innan, att man bara värmer upp luften och inte själva vätskan

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur kan ni ens börja undra över sånna här saker!?!