torsdag 21 augusti 2008

Staketmannen

Häromdagen såg jag en herre sittandes i en liten park i centrala Borlänge. Kalla denna herre alkis, festprisse eller vad ni vill. Hur som helst så var han inte nykter, rättare sagt aspackad. Han bestämmer sig för att resa sig upp, vilket kan tyckas vara ett ganska tveksamt beslut från hans sida med tanke på följderna. Det hela slutade med att han ramlar mot ett staket, slår en volt över detta och landar i en stor vattenpöl. Jag springer raskt fram till mannen för att se hur det gått. Min första reaktion:
- jävlar han slog i huvudet och dog.
Fem sekunder senare kunde jag andas ut. Han snarkade...ZZZ...

Då ser jag två möjliga senarier till detta.
Alternativ 1; Han somnade i samma ögonblick han ställde sig upp och därav ramlade över staketet och fortsatte sova.
Alternativ 2; Han var för full, ramlade över staketet och ansåg sig ligga ganska bekvämt där han låg när han avslutat volten och bestämde sig helt enkelt för att ta en power nap.

Nåja, snäll som jag är försöker jag få liv i mannen (man kan ju inte lämna en människa liggandes i en vattenpöl och spöregn). Jag lyckas sådär med att få kontakt med honom men han ger i alla fall ifrån sig några ljud. Ytterligare ett par personer kommer nu dit och vi försöker hjälpa honom upp på benen igen, dock utan resultat. Hans ben är likt två geléklumpar och kan därav inte bära honom så han blir åter liggande på marken. Jag bestämmer mig ändå för att inte låta denna stackare ligga här helt ensam så jag lägger mig bredvid honom. Nejdå, det gör jag inte alls. Jag går istället och ringer på väktare som kommer dit och hjälper denna herre.

Är det någonting som människor i hans situation behöver så är det hjälp, och nu har jag i alla fall hjälpt honom lite grann även om han säkerligen inte kommer ihåg det idag.

Jag vill nu ge en tydlig signal till alla er därute:
- Hjälp de som har det svårt, att ta sig tillbaka till rätt sida staketet! Varje liten insats kan göra stor skillnad!

/ Henke

1 kommentar:

Hårtrollet! sa...

du har ett hjärta av choklad =) ett chokladhjärta.. ett gott hjärta.. min vän =)