söndag 31 augusti 2008

En näve nötter.

Det händer att jag köper nötter -istället för godis, eller som mellanmål.
Det har jag sett på TV att det är bra att göra.
Däremot har jag problem med att förstå hur mycket nötter som är okej att äta.
Inte mer än en näve har jag hört...

Men vad är en näve?

Är det när man sätter ihop både händerna med lillfingrarna emot varnandra å liksom kupar händerna? isåfall är det alltså fritt fram att sätta i sig hela påsen..

eller är det när man kupar ena handen... och hur mycket kan man egentligen fylla handen med nötter för att det ska räknas som en näve..? några nötter i handflatan.. en rågad hand? eller är det okej att bygga berg?

eller är kanske en näve när man sticker ner fingrarna i påsen, nyper ihop och får med sig ett gäng nötter upp ur påsen...

och vems näve är det vi pratar om egentligen?
så nu har jag lagt ner nötätandet.. Nu äter jag bara nötter om dom är doppade i choklad, för då räknas dom inte längre som nötter, utan som godis.. Den regeln är enklare.. lördags-regeln.

1 kommentar:

Anonym sa...

Såg att det var ett tag sedan du skrev... Men ändå...
En näve är ca 30 gram.
Borde bli ca 150 kCal.
Ett prefekt mellanmål!