måndag 21 juli 2008

Bingohallen i dörren brevid.

Jag bor brevid en Bingohall. Inte speciellt glamouröst alls. Men å andra sidan är dom som spelar där ofta ganska slitna, vilket gör att jag ser väldigt fräsh ut när jag går förbi dem på väg hem..
och det är just det som slår mig.. Att alla ser så slitna och fattiga ut... jag antar att det är därför dom spelar Bingo..för att dom så gärna vill ha mer pengar..

Men stirrar dom så på sina bingobrickor att dom missar att se hur folk runt omkring dem ser ut..? Att det inte är någon av dem som har mer pengar än vad dom själva har..?
Ser dom inte att det är ett gäng slitna fattiga rökare som sitter där inne och luktar rök, har dålig blodcirkulation och urtvättade kläder? Att det inte är någon som har varit ute och storshoppat sedan förra veckan.. att det inte är någon som fått någon sån vinst att dom haft råd med det.

Finns inte en enda som man ser och tänker att Oj.. den där ser ut att ha det bra..
Borde man inte fatta att Bingo nog inte e rätt grejj då? att dom kanske borde öppna ett sparkonto och sluta röka och spela bingo och spara dom pengarna istället?

För dom här människorn hänger inte där en gång i veckan.. Dom här människorna är där varje dag.. och gärna hela dagarna.. alltid samma människor..
alltid lika slitna kläder.. alltid 250 rökpauser.

ser dom inte att om ingen annan fått råd till ett bättre liv.. så kommer dom antagligen inte heller få det bara så där? har dom aldrig tänkt på att det finns en anledning till att dom flesta av oss jobbar istället för att spela bingo på dagarna..?

Är det här människor som inte har några jobb.. och som går på bidrag..och som spelar bingo för dom pengarna?
eller är det här människor som spelar bingo på dagara.. och jobbar på nätterna?
jag får inte ihop det..

men mest av allt förundras jag över att dom inte lyfter på sina huvuden och ser vad det är för en skara människor som sitter där å spelar... att dom inte skrämms iallafall lite av det..

men jag kanske är helt fel ute.. dom här människorna kanske inte alls är ute efter pengar.. dom kanske bara älskar att göra små kryss och lyssna på nån som säger Bertil.. och då har dom ju kommit rätt.. varje dag.. har dom kommit rätt.

Inga kommentarer: